Speciální pedagogika
- pedagogická disciplína, která se zabývá edukací dětí, žáků a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami a zkoumáním formativních (výchovných) a informativních (vzdělávacích) vlivů na tyto jedince
Vymezení:
- obecná pedagogika
- dějiny pedagogiky
- didaktika - teorie vzdělávání a vyučování, efektivita
- filosofie výchovy - etika, hodnoty, metodologické otázky
- teorie výchovy - složky výchovy, objasnění jevů a dějů
- metodologie pedagogiky - teorie pedagogických metod
- sociální pedagogika - zkoumá výchovu jako společensko-historický jev související se společenským významem výchovy i odlišností při výchově sociálních skupin včetně vlivu sociálních podmínek na rozvoj člověka
- pedagogická diagnostika - zjišťování úrovně rozvoje žáka
- pedagogická prognostika - prognóza vývoje školství a vzdělávání, hledá optimální řešení, vytváří modely a strategie budoucího rozvoje institucí, vzdělávacích procesů
- speciální pedagogika
Zabývá se:
- výchovou
- vzděláváním
- celkovým osobnostním rozvojem jedinců, kteří jsou znevýhodněni v důsledku mentálního, smyslového, motorického postižení nebo sociálního znevýhodnění
Cílem je:
- dosáhnout nejvyšší možné míry jejich začlenění do společnosti včetně pracovního a společenského uplatnění
- maximální rozvoj osobnosti člověka s postičením a dosažení maximální úrovně socializace
- pochopení specifických potřeb, možností a omezení plynoucích z postižení a stanovení si reálných cílů
Disciplíny:
- psychopedie - speciální pedagogika osob s mentálním postižením či duševní poruchou
- tyflopedie - s. p. osob se zrakovým postižením
- surdopedie - s. p. osob se sluchovým postižením
- somatopedie - s. p. osob s postižením hybnosti - tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně postižených
- etopedie - s. p. osob s rizikovým chováním, psychosociálně ohrožených, s poruchami chování
- logopedie - s. p. osob s narušenou komunikační schopností
Plus další dvě disciplíny:
- s. p. osob se souběžným postižením více vadami (kombinovanými vadami)
- s. p. osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení a chování
Členění podle věku:
- raného věku
- předškolního věku
- školního věku
- dospělých (speciální andragogika)
- seniorů (speciální gerontagogika)
Základní pojmy:
- deficit = nedostatek
- postižení = narušení (abnormalita) psychické, anatomické nebo fyziologické struktury nebo funkce, vada, ztráta nebo nedostatek v anatomické stavbě organismu a nebo poruchu v jeho funkcích
- narušení integrity (celistvosti) osobnosti a jeho chování
- handicap = nevýhoda
- znevýhodnění
Speciálněpedagogické metody:
- reedukace = postupy zaměřené na zlepšení výkonu poškozených funkcí
- kompenzace = rozvoj nepoškozených funkcí, které budou nahrazovat deficit
- rehabilitace = (znovu)uschopnění jedince z hlediska společenských vztahů
- prevence = opatření
- primární - zabránění nežádoucích jevů, např. různými formami osvěty, výchovou a vzděláváním ve školách
- sekundární - včasné rozpoznání sociálních a zdravotních problémů již vzniklých a jejich odborná léčba, zamezení rozšiřování negativního zdravotního či sociálního jevu
- terciární - následky závad, poruch, onemocnění, která se již vyvinula a snaha o jejich nápravu nebo zábranu zhoršování
- socializace = celoživotní proces, v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, poznatky, hodnoty, kulturu a začleňuje se tak do společnosti - realizace sociálním učením
- podmíněna sociabilitou (individuální schopností socializace)
- resocializace = proces opětovného zařazení do společnosti
- inkluze/integrace = nejvyšší úroveň socializace - proces začleňování člověka do společnosti
- oboustranný psychosociální proces sbližování minority znevýhodněných a majority intaktních
- cílem je podporovat rovné šance dětí při vzdělávání
Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví
- tělesné funkce (fyziologické i psychické)
- tělesné struktury (anatomické části těla)
- aktivity a participace
- faktory prostředí (odrážení fyzické, sociální a postojové prostředí)
- osobní faktory (doplňující okruh)
Dělení postižení/znevýhodnění
- z hlediska doby vzniku
- vrozené
- získané
- podle typu
- orgánové (postižení orgánů nebo jejich části, příčinou může být vývojová vada, nemoc nebo úraz)
- funkční (porucha funkce orgánu nebo celého organismu bez poškození jeho tkáně, vznik v důsledku narušení vzájemných sociálních vztahů mezi jedincem a jeho prostředím, nejčastěji orgánové neurózy, psychoneurózy, poruchy chování)
- podle druhu
- pohybové
- zrakové
- sluchové
- řečové
- mentální
- poruchy chování
- parciální postižení (poruchy učení, chování, pozornosti)
- kombinované postižení
- podle intenzity
- lehký stupeň
- středně těžký
- těžký
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za Váš komentář. Každý komentář mi pomáhá v dalším zlepšování blogu a udělá mi radost.